Kita Serupa Tapi Tak Sama

Tajuk: Kita Serupa Tapi Tak Sama

Ringkasan: Dalam tajuk ini, murid akan mempelajari bahagian tubuh dan fungsibahagian tubuh manusia termasuk persamaan dan perbezaan bahagian tubuh mereka dengan rakan-rakan.Ada yang berambut kerinting dan ada yang berambut lurus.Ada yang boleh menggulung lidah.

Standard Kandungan:

Sains Hayat
2.1 Memahami bahagian dan fungsi tubuh manusia.
2.2 Menghargai bahagian tubuh kita.

Standard Pembelajaran

2.1.1 Mengenalpasti bahagian tubuh manusia iaitu mata, telinga, hidung,
mulut, lidah, tangan, kaki.
2.1.2 Menceritakan tentang fungsi dan kepentingan bahagian-bahagian.
tubuh manusia.
2.1.4 Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau
lisan.
2.2.1 Menghormati dan menerima keadaan diri seseorang.
Tempoh Masa: 2 waktu
Sumber: 1. Gambar jenis rambut yang berbeza
2. Lembaran Kerja 1 - Penilaian
3. Lembaran Kerja 2 - Penilaian.
4. Lembaran Kerja 3 - Pemulihan
5. Lembaran Kerja 4 - Pengayaan.
6. Lembaran Kerja 5 - Pengayaan.

Aktiviti: 

Aktiviti 1
1. Guru membimbing murid menyanyikan lagu “Kalau rasa Gembira” (lampiran 1)
2. Guru mengedarkan sampul yang mengandungi gambar bahagian muka kepada kumpulan. ( Lampiran 2)
3. Murid menampal bahagian-bahagian muka pada lakaran muka.
4. Guru membimbing murid mengenali bahagian-bahagian tubuh yang lain. ( Lampiran 3 )

Aktiviti 2

1. Guru meminta dua orang murid ke hadapan.(Nota Guru: pastikanmurid itu mempunyai perbezaan sifat fizikal yang ketara)
2. Guru meminta murid untuk memerhati persamaan dan perbezaan di antara keduanya. (Cth:Apakah persamaan yang mereka ada? Apakah pula perbezaan yang antara mereka?)
3. Guru menunjukkan gambar jenis rambut.(iaitu: kerinting dan lurus).(Lampiran 1)
4. Guru meminta murid mengenal pasti jenis rambut masing-masing berdasarkan gambar yang diberi.
5. Guru meminta murid yang mempunyai jenis rambut yang samaberkumpul mengikut gambar yang disediakan.
6. Ulangi aktiviti di atas dengan melihat perbezaan pada kebolehanmenggulung lidah.
7. Guru membimbing murid mensyukuri dan membuat rumusantentang kepentingan persamaan dan perbezaan antara manusia.( Cth:Mengapa manusia berbeza-beza? Apa yang akan berlaku jika semua manusia sama?)

Penilaian: 1. Murid menyiapkan Lembaran Kerja 1 dan 2

Aktiviti Pemulihan:
1. Murid menyiapkan Lembaran Kerja 3.

Aktiviti Pengayaan:
1. Murid menyiapkan Lembaran Kerja 4 dan 5.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment